Ahad, 16 Ogos 2009

MADRASAH RAMADHAN

Ramadhan menjelang lagi. Tahun ini telah hampir 31 tahun aku berpuasa. Saban tahun menjelang puasa, perasaanku berbaur. Ketika di zaman kanak-kanak, aku begitu bosan menyambut ramadhan kerana aku tak bebas makan kerana itu kegemaranku. Aku terpaksa berlapar dan itu payah untuk ku terima. Aku juga tidak boleh banyak tidur, banyak tengok tv kerana ibarat kata emakku: Itu mengurangkan pahala puasa. Pendekkata, aku agak terbelenggu dengan kedatangan Ramadhan.
Ketika remaja aku mulai mengerti erti berpuasa. Kurasa semakin seronok berpuasa. bermula dengan seronok menyantap hidangan-hidangan berpelbagai khas dalam bulan puasa sahaja, kemudian keseronokan dapat mengenal erti kesusahan dan kehidupan. namun pelbagai kesilapan masih ku lakukan dalam puasaku. Semoga Allah menerimanya.
Ketika meningkat dewasa, aku mula ingin menghayati puasa. Namun aku masih belum pasti taraf puasaku kini. Ku harap ia diterima Allah dan dimaafkan segala kekurangannya. Ku ingin menjadi insan yang lebih bertaqwa, dan lebih insaf akan erti perhambaan diri kepada Allah. Ya Allah, permudahkan urusan hambaMu ini.
Rasulullah bersabda: Antara Ramadhan ke Ramadhan adalah penghapus dosa antara keduanya sekiranya dia tidak melakukan dosa besar.
Aku ngeri akan sabda Rasul: Betapa banyak orang yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa dari puasanya melainkan lapar dan dahaga. Betapa malang jika kelaparan, kehausan dan keletihan kita berpuasa, tidak dinilai sedikitpun oleh Allah. Semoga Allah menilai baik segala amalanku ini dan terimalah ia ya Allah dari amalanku yang soleh.

Ramadhan ini
ertinya aku berpuasa lagi...
entah untuk keberapa hari
dan entah untuk berapa hari lagi

Ku dalam perjalanan mencari ilahi
Reda dan qabul-Nya amat dinanti
Mungkin ia sangat sukar
tetapi itulah kerja untuk yang berhati tabah
Rijal yang menjadi rahib kepada tuhan
dan menjadi Faris kepada Umat

Di MAdrasah Ramadhan ini
Ku kuatkan iman dan taqwa
agar benar-benar memenuhi sifat
perisai agama
agar aku bersama-sama
dikelompok para salaf dan solehin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan