Khamis, 12 Mac 2009

SRI AL-AMIN KUALA TERENGGANU

Betapa banyak keringat, harta dan tenaga dicurahkan, mata bersengkang malam, merancang dan bermunajat ke hadrat ilahi... Semuanya dilakukan untuk memastikan (dengan izin Allah), pelajar-pelajar SRIAAKT dapat bersekolah di sebuah bangunan yang lengkap dan menduduki peperiksaan di bangunan yang smaa satu hari nanti. Teringat betapa sayunya En Rosidi Ali, Wakil ALP semasa Ihtifal akhir tahun 2008 yang baru lalu Ketika bercakap berkenaan pembangunan ini, beliau speachless... tak terkata apa-apa , hanya mengalirkan air mata gembira, kerana yang diimpikan dan diusahakan sekian lama kini dah hampir menjadi kenyataan.
Semuanya bertitik tolak dari kepercayaan bahawa SRIAAKT mampu untuk menjadi sebuah figure bagi sekolah setempat. Mampu menjadi ruang alternatif bagi masyarakat yang begitu dahagakan kelainan dalam pertarbiyahan anak. Kita menyedari bahawa untuk mendidik anak menjadi pandai merupakan fenomena biasa namun bilangan generasi terpelajar yang semakin jelek akhlak dan aqidah amat membimbangkan kita. Untuk mendidik generasi yang pintar bersama package aqidah dan akhlak, memerlukan institusi pendidikan yang mengubah secara total seluruh sistem yang non islamik dan tidak membantu pelajar. Kerana itulah berdirinya SRIAAKT melambai kepada masyarakat, sayangilah anak anda dengan asuhan Islam seawal lembutnya ubun mereka.

SRI Al-AMIN KT yang merupakan cabang keempat dari ranagkaian al-AMIN negeri terengganu, dioperasikan untuk visi ini: Membentuk Generasi Soleh dan Musleh. Semoga dengan tenaga dan idea yang dicurahkan dapat dirangsangkan lagi dengan premis / venue yang selesa untuk memudahkan proses transformasi pelajar kearah visi yang diinginkan.

Namun, walaupun hampir siap, ia masih memerlukan sumbangan berterusan kerana bebanan pembayaran kepada bank berterusan untuk tempoh 7 tahun dari sekarang. SRIAAKT memerlukan pendapatan dana minimum 12k secara tetap dan bulanan untuk tujuan ini. Oleh yang demikian, sumbangan kepada sekolah masih di alu-alukan samada secara wakaf, zakat ataupun sumbangan biasa.

"Apabila mati anak adam itu, terputuslah pahala amalannya melainkan dari tiga perkara: Sedekah Jariah, Ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan untuknya"


Antara sedekah jariah ialah sumbangan kepada masjid atau sekolah kerana selama mana ia digunakan, pahalanya akan berterusan kepada pendermanya. Apatahlah lagi bila diwakafkan harta untuk membina sekolah ini. Antara cabang ilmu yang dimanfaatkan pula ialah ilmu pembelajaran yang dicurahkan oleh guru-guru di sekolah. Dan anak soleh yang mendoakan ibu bapanya ialah anak yang terdidik dengan pendidikan islam yang menyeluruh, baik akhlak dan bersih aqidahnya. Anak-anak sebegini yang perlu kita usahakan, kita didiknya dirumah dengan didikan yang baik dan kita hantarkannya ke sekolah yang membantu pengembangan potensi diri dan akhlaknya ke arah kesolehan.

Semua cabang ini ada dalam pengembangan institusi sekolah2 Islam seperti di Al-Amin... Maka marilah kita bersama membantu sekadar yang mampu. Sekian

Sekian


1 ulasan:

  1. Alhamdulillah...Alhamdulillah..Alhamdulillah...
    berbunga hati membacanya..walaupun saya bukan bekas pelajar Al-Amin di mana2 bak KT ataupun KL..tapi saya dapat rasakan kemanisan dalam perjuangan membangunkan sekolah demi anak2..
    semoga sentiasa di berkahi Allah, anak2 Al-Amin bisa menjadi anak2 soleh wa musleh dan tidak akan lupa akan perjuangan membangunkan sekolah mereka kelak....

    Mabruk!!!

    BalasPadam